Bienvenue

Bienvenue à la Fondation Pierre du Bois créée en 2008, selon le voeu de Pierre du Bois qui avait, depuis fort longtemps déjà, formulé ses objectifs: susciter et soutenir des recherches sur l’histoire du temps présent et mettre à la disposition des étudiants et des chercheurs, des livres, revues et documents nécessaires à leurs recherches.

Pierre du Bois Chair Public Lectures

The Power of Charisma in the Age of Revolution: Europe and America

Lecture |Conférence – 10 June 2020, 16:00 – 17:15

The inaugural lecture will be given by David Bell the Sidney and Ruth Lapidus Professor in the Department of History at Princeton University. He will look at the role played by political charisma in the Atlantic Revolutions of the period 1775-1820s. The lecture is part of a series of public lectures addressing Europe’s role in the nineteenth-and twentieth-century world organized by Pierre du Bois Chair Michael Goebel.

Learn more Register

Papiers d’actualité / Current Affairs in Perspective

La crise du coronavirus et la construction européenne

New | Nouveau – No 6, Mai 2020

Gilles Grin, Directeur de la Fondation Jean Monnet pour l’Europe et chargé de cours à l’Université de Lausanne

Read the current issue See other issues

Le colloque annuel Pierre du Bois 2020

Political Proteus: Nationalism’s Entangled Histories

Event | Événement – 1-2 October 2020

The 2020 Annual Pierre du Bois Conference, organized by the Graduate Institute in partnership with the Pierre du Bois Foundation and with support from the Swiss National Science Foundation, will take place at the Maison de la Paix from 1-2 October 2020. A Keynote Lecture titled, Being in Time: The Experience of Nationhood. will be given by Bernard Yack, the ‘Lerman Neubauer Professor of Democracy and Public Policy’ at Brandeis University.

Read more detailed information See participants

Papiers d’actualité / Current Affairs in Perspective

Comparer la grippe espagnole et le Covid-19 : analyse historique et pistes de réflexion

New | Nouveau – No 5, May 2020