Bienvenue

Bienvenue à la Fondation Pierre du Bois pour l’histoire du temps présent créée en 2008, selon le vœu de Pierre du Bois qui avait, depuis fort longtemps déjà, formulé ses objectifs. La Fondation Pierre du Bois vise à susciter des recherches sur l’histoire du temps présent et à soutenir des chercheurs et des étudiants travaillant dans ce domaine.

Papiers d’actualité / Current Affairs in Perspective

The historical rise of the Swiss franc as an international reserve currency

New | Nouveau – No 8, September 2021

Dr Bernhard Blumenau, Lecturer in International Relations, Centre for the Study of Terrorism and Political Violence, University of St Andrews

Read the current issue See other issues

Prix Pierre du Bois 2021

Dr. Geoffroy Legentilhomme

Award | Prix – September 2021

The Annual Pierre du Bois Prize was awarded to Dr Geoffroy Legentilhomme on the 17 of September 2021 for his thesis entitled, “Mutualisme, concurrence et science actuarielle: Contributions à l’historiographie du système suisse d’assurance-maladie (1865-1970)”. The thesis was defended at the Graduate Institute, Geneva.

Learn more

Le colloque annuel Pierre du Bois 2020/2021

Political Proteus: Nationalism’s Entangled Histories

Event | Événement – 26-27 August 2021

The Annual Pierre du Bois Conference, organized by the Graduate Institute in partnership with the Pierre du Bois Foundation and with support from the Swiss National Science Foundation, took place at the Maison de la Paix from 26-27 August. A Keynote Lecture titled, Being in Time: The Experience of Nationhood was given by Bernard Yack, the ‘Lerman Neubauer Professor of Democracy and Public Policy’ at Brandeis University.

Read more detailed information